Yhdistys 40 vuotta, osa 2

teksti.: yhdistyksen historiikista poiminut Armi Ylikorpi, kuvat: yhdistyksen kuva-arkisto

1980-1989

Yhdistys
Yhdistyksen nimi muuttui vuoden 1989 kevätkokouksen päätöksellä muotoon SF-Caravan Helsinki ry.

 Toimitilat ja omaisuus
Yhdistys vuokrasi Helsingin kaupungilta vuonna 1980 Sahaajankadun paikoitusalueen, josta se vuokrasi edelleen jäsenistölle matkailuajoneuvojen säilytystilaa. Vuonna 1987 solmittiin Suomen Vartioimis ja Sulkemis Oy:n kanssa sopimus alueen vartioinnista, koska 24 vaunuun murtauduttiin.
Oman toimistovaunun yhdistys hankki tarjouskilpailun jälkeen vuonna 1980 Baltic Matkailuvaunu Oy:ltä; vaunu oli Baltic 480 vuosimallia 1974 ja se palveli yhdistystä aina siihen kunnes vuoden 1989 johtokunta päätti sen myymisestä. Mainittakoon, että vaunu oli silloin aikamoisen remontin tarpeessa – tämän kirjoittaja on siirrellyt keväisessä Carambakisassa papereita pois etuosan pöydältä sen vuoksi, että räntä satoi sisälle vaunuun kastellen aivan kaiken.
Yhdistys muutti vuonna 1983 pois Aleksis Kivenkadun tiloista ostettuaan osakkeen Kumpulasta, Intiankatu 31:stä. Näin päästiin ”oman katon alle”.
Tietokoneaikaan yhdistys siirtyi vuonna 1987 kun toimistolle ostettiin Olivetti M-20 tietokone.

Yhdistyksen identiteetti
Vuonna 1983 alettiin Vankkuri- Uutisia toimittaa ladottuna ja samalla lehti siirtyi nelivärikauteen.
Uudella Intiankadun kerhohuoneella alettiin järjestää jäsenpalvelua siten, että kukin yhdistyksen toimikunta päivysti kerhohuoneella aina keskiviikkoisin. Päivystys järjestettiin ensin kokeiluluontoisena, mutta siitä tuli nopeasti vakiintunut käytäntö. Avointen ovien päivää vietettiin 15.12.1984, jolloin yhdistyksen jäsenet pääsivät tutustumaan uusiin tiloihin.
Vuonna 1988 heräsi ajatus osapäivätoimisen toimistonhoitajan palkkaamisesta kun todettiin, että yhdistyksen toimintaan liittyi huomattava määrä taustatyötä. Toimistonhoitaja palkattiinkin 1.8.1989 lukien; tehtävään valittiin yhdistyksen monivuotinen jäsen Iris Lundqvist. Samana vuonna alettiin kerhohuoneesta käyttää toimisto-nimitystä ja toimisto alkoi olla avoinna jäsenistölle keskiviikkoisin klo 14–19. Toimisto saneerattiin yhdistyksen 20-vuotisjuhlavuoden kunniaksi.
Oma slipoveri hankittiin yhdistykselle vuonna 1985 ja vuonna 1987 oma palkintomitali, jota jaettiin treffikilpailujen palkintona. Samana vuonna hankittiin myös ns. Rastila-mitali, jota jaettiin Rastila- päivien kilpailujen yhteydessä.
Vuonna 1989 tilattiin Farafara Oy:ltä huomionosoituksena jaettavia pienoisvankkureita.
Yhdistyksen historia haluttiin taltioida kaikille jaettavaan muotoon, joten juhlavuonna 1989 perustettiin 25-vuotishistoriikkityöryhmä, johon valittiin Meeri Haanaho, Osmo Lehtoalho ja Reijo Numminen.
Juhlavuonna laadittiin myös nimi- ja osoiteluettelo yhdistyksen toimihenkilöistä keskinäisen yhteydenpidon parantamiseksi. Käytäntö on yhä voimassa.
Vuonna 1987 jaettu jäsennumero 40000 tuli yhdistyksen jäsenelle.

Toimikuntatoiminta
Paikoitusaluetyöryhmä perustettiin vuonna 1980 huolehtimaan Sahaajankadun paikoitusalueesta.
Leiritoimikunta ja ohjelmatoimikunta yhdistettiin vuonna 1981 leiri- ja ohjelmatoimikunnaksi.
Kamerakeho muuttui vuonna 1983 valokuvaustoimikunnaksi.
Mikko Niskanen ohjasi vuonna 1985 videon matkailuajoneuvojen talvimatkailusta sekä siihen liittyvistä asioista. Videota olivat tekemässä yhdistyksen ajotaitotoimikunnan jäsenet Seppo Kankainen, Jouko Kostiainen, Leila ja Pertti Malmberg sekä Marianna ja Pentti Ylikorpi. Videon juhlallinen julkistamistilaisuus oli 9.11.1985 Laakasalossa. Niskanen kertoi julkistamistilaisuuden yhteydessä siitä, kuinka vaikeaa liukkaalla kelillä on ajaa. Niskanen havainnollisti piirroksen avulla kuinka hän ja hänen kuvaajansa Kai Korte olivat olleet matkalla pisteestä A pisteeseen B ja yhtäkkiä huomanneet olevansa matkalla pisteestä C pisteeseen D… Tuo video on sittemmin kadonnut yhdistyksen toimistolta eikä sitä useista lehti-ilmoituksista huolimatta ole saatu takaisin lainaajaltaan. Sääli, sillä video oli ainutlaatuinen teos ja kelpaisi vieläkin näytettäväksi yhdistyksen tapahtumissa.
TEKTO korjasi vuonna 1987 yhdistyksen sähkökaluston ajan tasalle käyttäen tähän työhön 250 tuntia.
Yhdistyksen oma orkesteri suoritti ensiesiintymisensä vuoden 1988 pikkujoulujuhlassa saaden myönteisen vastaanoton.
Koulutustoimikunta piti ensimmäisen kokouksensa 10.10.1989.

Sopimusalueet
Kiiliö irtisanoi sopimuksen 30.9.1981, mutta tarjosi samalla uutta sopimusta Tmi Orimattilan Matkailu-nimisenä. Tämä uusi sopimus alkoi 1.1.1982 ja loppui 14.7.1982 traagisesti, kun alueen omistaja menehtyi ja alueen rakennukset paloivat.
Johtokunta tutustui vuonna 1982 Nummi-Pusulassa sijaitsevaan Kultahiekan alueeseen, jonka kanssa tehtiin samana vuonna sopimus, joka kuitenkin loppui jo 31.12.1983.
Vuona 1986 tehtiin tuttavuutta Luopioisten Kukkian- Isosaaren alueen kanssa. Sopimus allekirjoitettiin 28.5.1988. Yhdistyksen liukumäki ja vene siirrettiin vuonna 1989 Alhovuoresta Kukkialle, kun Alhovuoren sopimus päättyi 30.9.1989.
Heikki Rämö kutsui johtokunnan katsastamaan mahdollisesti perustettavaa caravanaluettaan, johon sitten tutustuttiin 20.6.1989. Esisopimus Tammelassa sijaitsevasta Suvilahden alueesta allekirjoitettiin Suvi- Caravan Oy:n kanssa vielä samana vuonna.
Yhdistys kävi myös sopimusneuvotteluja Turuntien Motellin kanssa, jotka eivät kuitenkaan tuottaneet tulosta.
Helsingin kaupungin kanssa sen sijaan neuvoteltiin Salmen ulkoilualueen vaunupaikkojen järjestelyistä. Näiden neuvotteluiden tulosta ei historiikki kerro.

Treffitoiminta
Yhdistys sai mukavaa julkisuutta kun Kiiliön vapputreffejä radioitiin 45 minuutin pituisena suorana lähetyksenä vuonna 1980.
Vuonna 1983 järjestettiin ensimmäiset Kotkan Santalahden Vapputreffit; näin alkoi yksi yhdistyksen pitkäaikainen perinne sillä Kotkassa järjestettiin 19 vapputreffit.
Valtakunnalliset talvipäivät järjestettiin Kiiliössä vuonna 1981 ja Laakasalossa vuonna 1984. Valtakunnalliset syyspäivät pidettiin Rastilassa vuosina 1981–1982; Rastilassa järjestettiin myös Karavaanipäivät vuonna 1987.
Vuoden 1991 syyspäivien yhteydessä kokeiltiin vaunu- ja vetoautonäyttelyä, joka saavutti niin suuren suosion, että niitä järjestettiin seuraavan 15 vuoden ajan.
Yhdistyksen 15- vuotista taivalta juhlittiin vuonna 1984 Rastilassa ja samassa paikassa järjestettiin vuonna 1989 yhdistyksen 20-vuotisjuhlat.
Yhdistyksen vuosittain järjestämien treffien määrä vakiintui tällä vuosikymmenellä seitsemään treffiin vuodessa.
Vuosikymmenen osallistujaennätys tehtiin yhdistyksen treffien osalta vuonna 1987, kun Rastila-päiville osallistui 703 vaunukuntaa. Viimeiset tulijat majoitettiin Rastilan kartanon pihalle, shakkiruutujen ympärille sillä ketään ei käännytetty tilan puutteen vuoksi pois.

Yhteistyö ja muu toiminta
Ajotaitotoimikunta alkoi vuonna 1980 järjestää merkkisuoritusajoja yhdessä Espoo- Kauniaisten yhdistyksen vastaavan toimikunnan kanssa. Yhteistyö on jatkunut näihin päiviin asti muutamaa 1990-luvun välivuotta lukuun ottamatta.
Yhdistys järjesti ohjelmallisen viikonlopun Suomessa vierailleille hollantilaisille karavaanareille vuosina 1985 ja 1988.
Vuonna 1983 suunniteltiin ja toteutettiin ”Uuden jäsenen tietopaketti”, joka tutustuttaa uuden jäsenen liiton ja yhdistyksen toimintaan. Tietopaketti päivitettiin vuonna 1987. Uusille jäsenille jaetaan tällä hetkellä tietopaketin neljättä painosta.
Oy Lohja Ab Solifer Caravan lahjoitti yhdistykselle vuonna 1985 Petanque-pelin ja samana vuonna järjestettiin Rastila- päivien yhteydessä ensimmäinen yhdistysten välinen Petanque-peli.
Helsingin Liikenneturvallisuusyhdistys perustettiin 3.10.1989 ja yhdistys on ollut mukana sen toiminnassa alusta alkaen.