Mistä on kyse?
Caramba on matkailuvaunuyhdistelmän ja matkailuauton käsittelystä kiinnostuneille karavaanareille tarkoitettua kilpailutoimintaa. Caramba on mielenkiintoinen ja taitoa vaativa harrastus kaikille, joilla on urheiluhenkeä.

Caramba kilpailussa ajetaan kaksi erää, joissa on kolme ratakuviota erää kohti. Jokainen kilpailija ajaa omalla autollaan.

Caramban Suomen mestaruuskilpailut ajettiin historiallisessa paikassa
Caramban Suomen mestaruuskilpailut ajettiin 18.9.2021 Helsingissä Malmin lentokenttäalueella. Kilpailun järjestelyistä huolehti SF-Caravan Helsinki ry.

Malmin lentoasema valmistui vuonna 1936. Historiankirjat kertovat, että Helsingin kansainvälisen lentoaseman paikan valintaan osallistui myös Charles Lindbergh. Lindbergh nimittäin vieraili Suomessa vuonna 1933 erikoisvarusteisella Lockheed Sirius- koneella. Lindbergh ja hänen isäntänsä Aero Oy:n toimitusjohtaja Gunnar Ståhle esittivät valtioneuvoston komitealle, että lentokentälle etsittäisiin aluetta Tuomarinkylän seudulta. Helsingin kaupunginhallituksen valiokunta piti kuitenkin Tuomarinkylän aluetta paremmin asuntotarkoituksiin sopivana ja päätyi valitsemaan lentokentälle paikan Tattarisuon alueelta, koska ”tälle alueelle ei otaksuttavasti voida saada mitään parempaa esikaupunkiasustusta”.

Malmin uuden lentoaseman hangaariin, joka valmistuessaan oli Euroopan toiseksi suurin, mahtui kuusi Junkers 52-konetta. Lentoaseman mittarilähestymislaitteiston mainitaan olleen moderni.

Lentoasema vihittiin käyttöön 15.5.1938. Tilaisuuteen oli kutsuttu 2000 vierasta, jonka lisäksi avajaisia seurasi kaukaa 25000 hengen yleisö.

Malmin lentoasema kävi 1940-luvun lopulla liian pieneksi lisääntyvien kansainvälisten lentojen hoitamiselle. Helsinki-Vantaan lentoasema valmistui vuoden 1952 Helsingin olympialaisiin ja Helsinki-Malmin lentoasemalle jäi kevyen kaupallisen lentotoiminnan ja yleisilmailun hoitaminen.

Unescon maailmanperintöohjelmaa suoraan neuvova kulttuuriperintöalan korkeimman tason asiantuntijajärjestä ICOMOS mainitsi Malmin lentokenttäkokonaisuuden alkuvuodesta 2021 julkaistussa kansainvälisessä nelivuotisraportissaan.

Lähde: www.malmiairport.fi

Caramba-team Helsinki muisti kuvaajaa
Jani Mustonen / Mustonen-Kahvimaa on kolmentoista vuoden ajan kuvannut Caramba-kilpailuja. Kilpailuista tehtiin alkuvuosina koosteet YouTubeen, jotta kilpailuja voitiin katsoa jälkeenpäin. Livelähetykset alkoivat 7.5.2016 ajetusta Kokemäen Cup-kilpailusta, drone alkoi pörräämään kisoissa pari vuotta sitten.
Caramba-team Helsinki muisti kilpailun palkintojen jaon yhteydessä Jani Mustosta virallisella Caramba-pokaalilla.
Kiitämme Jania Caramban tunnetuksi tekemisestä niin Suomessa kuin "suuressa maailmassa" ja toivotamme onnea uusiin haasteisiin!

Suomen mestaruudet ratkesivat tiukan kisan jälkeen
Karavaanarin taitoajon eli Caramban Suomen mestaruuskilpailu, joka keräsi paikalle 14 kuljettajaa, ajettiin vaihtelevassa syyssäässä. Kilpailua oli ensimmäisen kierroksen aikana seuraamassa varsin runsas yleisö, mutta sitkeä sade karkotti osan heistä ennen seuraavan kierroksen alkua.
Kilpailun lomassa saattoi hakea lämmikettä ja purtavaa SF-Caravan Helsinki ry:n toimihenkilöiden pitämästä kahvituspisteestä.

Kisakenttä oli suuri, joten päätuomari Olof Bussman oli ottanut kilpailuun vähän suurempia kuvioita. Muutama kilpailija totesi, etteivät koskaan olleet ajaneet muutamaa kuviota, mutta nythän sekin tulisi hoidettua. Kilpailijat totesivat myös, että todella harvoin saa kisata lentokentällä.
Ensimmäisen kierroksen jälkeen voitiin todeta, että matkailuautosarjassa ensimmäiseksi ja toiseksi sijoittuneiden Timo Ahon ja Juhani Peterin aikaero oli vajaa kolme sekuntia.
Matkailuvaunusarjassa oli se tilanne, että ensimmäiset kuusi kilpailijaa olivat ajallisesti todella lähellä toisiaan. Mitä vain siis voisi tapahtua toisella kierroksella.

Viimeisen kilpailijan ajettua toisella kierroksella maaliin, todettiin, että Helsingin yhdistyksen edustajat olivat tällä kertaa erittäin menestyksekkäitä, sillä matkailuautosarjassa tuli kaksoisvoitto ja matkailuvaunusarjassa viitoisvoitto. Yhdistelmäpuolen viitoisvoitto on SF-Caravan Helsinki ry:n historiassa ensimmäinen laatuaan.
Matkailuautosarjan Suomen mestariksi ajoi Timo Aho ja hopealle sijoittui Juhani Peteri. Pronssille ajoi Kokemäen seutua edustava Simo Taipalus.
Matkailuvaunusarjan Suomen mestariksi ajoi Elis Bussman, hopealle sijoittui Janne Kallio, pronssilla sijoittui Bror-Erik Nyholm, neljänneksi Ilari Lepola ja viidenneksi Toni Westerlund.
Kilpailijoiden suorituksia voi käydä katsomassa oheisesta linkistä: https://vimeo.com/528849747

Tulokset:

Nuoret

1. Joona Lähdeviita Kokemäen seutu 13.27,51

Matkailuautolla

1. Timo Aho Helsinki 6.18,33
2. Juhani Peteri Helsinki 6.32,07
3. Simo Taipalus Kokemäen seutu 7.33,99

Matkailuvaunuyhdistelmä

1. Elis Bussman Helsinki 4.11,88
2. Janne Kallio Helsinki 4.41,78
3. Bror-Erik Nyholm Helsinki 5.21,02
4. Ilari Lepola Helsinki 6.36,01
5. Toni Westerlund Helsinki 7.06,28
6. Eero Mustonen Väst-Nyland 7.51,42
7. Ralf Hietaniemi Väst-Nyland 8.36,07
8. Janne Lähdeviita Kokemäen seutu 11.32,19
9. Ray Björklund Väst-Nyland 12.07,71
10. Lasse Vähä-Vahe Kokemäen seutu 12.38,20

Kiitämme Helsingin kaupunkia, Malmin lentokenttäyhdisty ry:tä ja Helsinki-Vantaan lennonjohtoa tapahtuman mahdollistamisesta!