NAISET SEIKKAILULLA MAAILMALLA

Tässä vähän matkakertomusta siitä, kuinka kolme polvea reissaa uusiin maisemiin ja seikkailuihin.

Lähtö oli 12.11.2014 laivalla Travemündeen. Sinne saavuttiin 13.11 myöhään illalla ja ensimmäinen yöpyminen oli Lyypekissä Schönböckenin Campingplazissa.  Aamulla jatkoimme etelää kohti. Baden Badenista suunnistimme Oberridiin joka on Schwarzwaldissa. Siellä vuoren kupeessa oli tosi upeat maisemat ja lehmät käyskentelivät rinteillä.

Schwartzwald Oberrid

Sateinen sää, mutta karttaa katsoessani ajattelin poiketa Sveitsin puolelle Baselin kautta. Tunneleita pitkin suurin osa, mutta rajamuodollisuuksiahan ei enää ole, joten jostain peltojen halki tupsahdimme Ranskan puolelle. Camping Le Passe-Loup löytyi iltahämärissä. Paikan omistaja puhui ranskaa ja muutaman sanan saksaa, joten ei hätää.
Aamulla jatkettiin Lyonia kohti. Rutusakin vinkit ja leiskat oli printattu mukaan, mutta harmiksi Rhônen laakson merkitty leirintäalue olikin kiinni. Taas oli suojelusenkeli mukana, sillä viereeni parkkeerasi yksi rouva ja minä heti kyselemään seuraavaa leirintäaluetta. Rouva pyysi kotiinsa, että katsomme heidän kotikoneelta seuraavaa leirintäaluetta. Olisi ollut tosi kaukana ja ilta jo hämärtyi, joten rouva ehdotti että jäämme hänen pihalleen yöksi. Oli ainakin turvallinen ja iltaa istuimme heidän 172 vuotta vanhassa kivitalossa. Tämäkin rouva osasi hyvin englantia koska tyttärenlapset asuvat Englannissa.

Rhone, kylässä ranskalaisen rouvan luona

Avignon Palace des Papes

Avignon

Aamulla matka jatkui kohti Avignonia ja nyt oli leirintäaluekin jo tiedossa. Camping Bagatellessa olimme kolme päivää, sillä Avignossa oli paljon katseltavaa mm Paavin palatsi, joka on rakennettu vuosina 1335-1364. Näkemisen arvoinen tämä Palais des Papes. Täälläkin tapasimme suomalaisia ja heiltä saimme vinkkejä Espanjan puolen leirintäalueista. Avignosta lähdettyämme saavuttiin Gironaan, Espanja ja leirintäalue oli varsin suuri, yli 1000 paikkaa. Santa Christina nimeltään.
Benicarlossa oli seuraava yö ja sääkin oli muuttunut lämpimäksi ja auringon paistetta  oli sopivasti.

Benicarlo

24.11 saavuimme Santa Polaan jossa vietimme pidemmän ajan. Täällä oli kymmenkunta suomalaisyksikköä ja heti tultuamme moni tuli tervehtimään. Todella mukavaa. Santa Polan leirintäalue on tiivis, noin 500 paikkaa ja kadut on nimetty eri maiden mukaan. Alue on vanha appelsiinilehto ja näkymät ovat kaupungin yli.

Santa Pola

Ja kun kerran on aloittanut karavaanauksen, niin pitihän sitä Jekku-matkallekin osallistua. Santa Polasta on noin 17 km Alicanten lentokentälle, joten lensin perjantaina 28.11 Suomeen ja seuraavana päivänä laivalle muiden Matkailuautoilijoiden matkaan.
Kosteutta tuli ulkoisesti kuten sisäisestikin, sillä Saksan reissuun kuului käynti Tropical Islandissa jossa trooppinen ilmasto. Uskomaton rakennelma isossa kuplahallissa kaikkine kasveineen ja flamingoineen. Sisäistä kosteutta tuli Jägermeister-tehtaan käynnin jälkeen. No kunnon jekkulaisilla oli tietty matkaevästä, ettei se pelkästään tehtaan antimiin jäänyt. Bremenin joulutori on ehdottomasti näkemisen arvoinen, sillä illan hämärässä miljoonat lamput houkuttelevat kojuille ja tietysti Glühwinea nauttimaan. Caravan market tarjosi kaikkea mitä harrastuksen parissa tarvitsee, mutta onneksi paluulennolle ei voinut ottaa liikaa painoa. Palasin Bremenistä lentäen Alicanteen, kun muut vielä nukkuivat ja jatkoivat matkaa kohti Suomea.

Pikku ongelmakin on ehtinyt tulla matkalla, nimittäin asunto-osan akku purkautui Avignossa, mutta eräs karavaanariystävä käväisi Helsinki Caravanin liikkeessä ja sain luvan vaihtaa akun heidän piikkiin.
Eli kaunis kiitos Markku Häkkiselle Keravalle.

Nyt tämä karavaanari nauttii auringosta ja lokoisista päivistä ja kertoilee myöhemmin matkakokemuksista ennen kotiinpaluuta.
On tämä vaan niin upea harrastus ja ihmiset joita olen tavannut ovat olleet aivan superihania.