KIINNOSTAAKO ULKOMAANMATKAILU?
Monia varmasti kiinnostaisi tulevana kesänä ajatus ulkomaanmatkasta matkailuajoneuvon kanssa, mutta liian monet kysymykset askarruttavat mielessä? Mikä tai mitkä olisivat sopivia kohteita, mikä olisin paras ajankohta, paljonko matkaan tarvitaan aikaa, mitkä ovat kustannukset, miten on turvallisuuden laita, millaisia ovat ulkomaiset leirintäalueet, miten hoituvat tiemaksut yms. Ajattelin tämän vuoksi antaa hieman vinkkejä matkan suunnittelua varten, jotta mahdollisimman monet uskaltautuisivat ulkomaille ja saisivat matkastaan mahdollisimman paljon irti. Nykyään on verkosta saatavissa lähes rajattomasti tietoa, kunhan sitä osaa ja haluaa hakea. Toisin oli kahdeksankymmentäluvulla jolloin teimme ensimmäisiä ulkomaanmatkoja. Tuolloin oli tieto hankittava painetussa muodossa eri maiden matkailutoimistoilta ja laivayhtiöiltä yms. tilattavista esitteistä. Paljon asianmukaista tietoa julkaisi myös SF-Caravanin tuolloinen ulkomaanmatkailutoimikunta, josta suuret kiitokset sen silloisille jäsenille! Jos jollakin on se käsitys, että karavaanimatkailu ulkomailla on halpaa huvia, niin se on syytä oikaista heti. Se ei ollut sitä ennen eikä ole nykyisinkään. Mutta kun matkaan kerran lähtee ei uskokaan, kuinka monta kertaa tulee lähdettyä uudestaan jos siihen on mahdollisuudet. Keskityn tässä tiettyihin perusasioihin jotka tulisi huomioida matkaa suunnitellessa ja matkalla ollessa. Juttu keskittyy lähinnä Etelä-Eurooppaan sillä Baltiassa ja Pohjoismaissa on ensikertalaisenkin suhteellisen helppo matkustaa. Myöskin vaikkapa tiemaksut taikka muut lakipykälät saattavat muuttua, joten kirjoittaja ei voi ottaa juridista vastuuta tietojen paikkansapitävyydestä. Huomautan myöskin, että ei ole yhtä oikeata tapaa matkustaa, vaan vinkit perustuvat kirjoittajan omaan kokemukseen ja perheeni tottumuksiin.
Matkan ajankohta
Matkan ajankohtaanhan eivät kaikki voi itse
vaikuttaa, mutta ainahan voi edes yrittää.
Paras ajankohta riippuu hieman siitä,
kuinka pitkälle etelään on menossa. Keski-Euroopassa ja Välimeren pohjoisosissa
leirintäalueet alkavat täyttyä aikaisemmin
kun kauempana etelässä. Itse emme
viihdy lähes tyhjällä leirintäalueella, jolloin
kaikki palvelut eivät vielä välttämättä ole
käytössä. Parasta matka-aikaa on kesäkuun
puolesta välistä tuonne heinäkuun
puoleen väliin. Tuolloin alkavat saksalaisten
lomat ja varsinkin Pohjois-Italian ja Katalonian
leirintäalueet ovat tungokseen asti
täynnä. Myös etelään vievät moottoritiet
ovat erittäin ruuhkaisia ja matkanteko voi
olla tuskastuttavan hidasta. Jos matkustaa
kauemmaksi etelään voi matkaa venyttää
kahdella viikolla, sillä siellä sesonki
alkaa myöhemmin.
Pahin mahdollinen ajankohta on heinäkuun viimeisestä viikosta elokuun toiseksi viimeiseen viikkoon jonka jälkeen jo alkaa helpottaa. Korkeasesongin aikana on monesti lähes toivotonta yrittää leirintäalueelle ilman paikkavarausta. Minimiaika alueilla on myös tuolloin yleensä yksi viikko, koska pidemmäksi aikaakin on tulijoita. Olen toki joskus ilmoittanut tulevani alueelle viikoksi vaikka olen lähtenytkin hieman aikaisemmin, eikä sanktioita ole koskaan tullut. On myös huomioitava että keskikesällä on myös monelle tottumattomalle liian kuuma. Lämpö nousee päivällä helposti yli neljänkymmenen asteen! Eikä yökään tuo paljon helpotusta. sillä lämpö ei välttämättä putoa paljoa alle kolmenkymmenen. Täytyy muistaa että varsinkin Italiassa sulakkeet ovat monesti niin pieniä että ilmastoinnistakaan ei ole iloa. Varsin yleinen sulakekoko on 3A. Joillakin alueilla tosin saa lisämaksusta isomman sulakkeen. Itse emme tosin pääse edes fiilikseen jos lämpö ei päivisin nouse kunnolla yli kolmenkymmenen, mutta asia täytyy huomioida ja juoda riittävästi. Jos lomaa ei tarvitse suunnitella jälkikasvun koulujen mukaan, voi hyvää aikaa olla myös elokuun lopusta syyskuun lopulle. Tällöin merivesi on lämpimämpää kuin kesäkuussa mutta luonto on usein rutikuivaa ja turistikohteissa saattaa olla aistittavissa tiettyä palveluväsymystä.
Kohteen valinta
On ensin päätettävä haluaako tutustua johonkin
tiettyyn seutuun ja viettää lomansa
siellä vai kierrellä pitkin Eurooppaa. Ensimmäisellä
kerralla voi halutessaan luoda yleissilmäyksen useammasta maasta. Tällöin
ajopäiviä tulee eniten eikä mihinkään
tule välttämättä tutustuttua kunnolla. Se
antaa kuitenkin yleissilmäyksen siitä mihin
haluaa joskus palata. Yksi hyvä vaihtoehto
ensimmäisellä kerralla on esimerkiksi
Itävallan kiertomatka. Siellä on paljon kauniita
paikkoja ja hintatasokin on kohtuullinen.
Salzburgin lähistöllä on kaunis järvialue
Salzkammergut monine järvineen. Villach
ja Klagenfurt ovatkin sitten jo Alppien
eteläpuolella ja niiden ylitys ensimmäistä
kertaa on unohtumaton kokemus.
Ratkaisevaa kohteen tai kohteiden valinnassa on käytettävissä oleva aika. Keski-Eurooppaa riittää vaikka kaksi viikkoa jos haluaa kiirettä pitää. Pohjois-Italiaan ja Balkanille riittää kolme viikkoa mutta Etelä-Italia, Espanja, Kreikka, Portugali ja Turkki vaativat aikaa vähintään neljä viikkoa. Matkaa Tukholmasta Algarveen tulee melko tarkkaan 4000km ja Tallinnasta Italian eteläkärkeen noin 3500km. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että mitä kauemmaksi menee, niin sitä järkevämpää on ajaa mahdollisimman nopeasti kohdemaahan, jotta sinne jää aikaa. Käytännössä nyrkkisääntönä pätee että kun reitin kilometreihin lisää pidemmällä reissulla tuollaiset 20% se vastaa melko hyvin matkan koko matkan pituutta. Eli nähtävyyksien katselut, kaupassa käynnit ja muut kiertelyt. Jos pysähtyy matkalla joka kaupunkiin ehtii loman aikana vain käydä etelässä kääntymässä. Kaupungit näyttävät myös pikaisesti vilkaistuna toistensa kaltaisilta. Kiinnostavissa kaupungeissa kannattaa pysähtyä, vaikka sitten paluumatkalla jos aikaa on jäänyt. Jos haluaa nopeasti kohteeseen, kannattaa moottoriteitä ehdottomasti käyttää ellei aikaa ole käytettävissä poikkeuksellisen paljon. Ne säästävät aikaa ja eteneminen on liikennemääriin verrattuna varsin turvallista. Lisäksi niillä on hyviä taukopaikkoja riittävän tiheässä. Vaikka moottoritiemaksu verottaa matkabudjettia, säästää se hermoja ja polttoainetta hintansa edestä. Rinnakkaisteillä on monesti kyliä toisissaan kiinni ja kaikissa muutamat liikennevalot yms. Kun sitten ollaan kohdemaassa tai seudulla, kannattaa käyttää pienempiä teitä, joiden varsilla on enemmän nähtävää. Monesti parhaimmat paikat sijaitsevat kauempana pääteistä eikä siellä ole myöskään niin paljon tungosta. Turistithan hakeutuvat mielellään sinne, minne pääsee helposti. Varsin monethan jotka haluavat esim. Espanjaan jäävät heti maan pohjoisosiin, koska eivät katso tarpeelliseksi ajaa kauemmaksi. Moni haluaa näet vain päästä johonkin tiettyyn maahan, jotta voi sanoa käyneensä siellä. Lähes kaikki Välimerenmaat paranevat, kun ajaa hieman etelämmäksi. Uimavedet puhdistuvat esim. Italiassa jo kohta Anconan jälkeen ja leirintäalueilla on tilaakin paremmin. Myös hintataso putoaa selvästi, joten polttoaineeseen menneen rahan saa osittain takaisin. Turistit usein myös vierastavat paikkoja, joista pitää palata samaa tietä takaisin. Itse olemme mieltyneet Välimeren saariin, koska lauttayhteys pitää karavaanareiden suuret massat niistä poissa. Välimerellähän kulkee hyvin paljon autolauttoja, joten jos mielenkiintoa riittää ei pääseminen saarille ole ongelma. Kannattaa myös jo kotona tutkia, että seudulla jonne aikoo majoittua, on riittävästi leirintäalueita, mikä ei ole aina itsestään selvyys. Perillä kannattaa katsella itseä kiinnostavia nähtävyyksiä, mutta niitä ei pidä ahnehtia liikaa, koska täytyy muistaa että ollaan lomalla.
Lauttamatkat
Kun ensin on päätetty mihin halutaan
mennä, on vasta sen jälkeen aika tutkia
järkevin ja mieluisin lauttayhteys. Halvan
lauttamatkan takia ei kannata aina kiertää
satoja kilometrejä. Monelle ensikertalaiselle
tulee ensin mieleen lautta suoraan
Saksaan, mutta varsinkin perheen kanssa
matkailtaessa se on lähes sama, kuin istuisi
laivassa repimässä seteleitä. Kesäsesongin
aikana henkilöistä menevä hinta
on sen verran suuri, että Ruotsin läpi
ajamisellakin säästää helposti yli tonnin.
Lauttojen aikataulutkin ovat sellaiset että
ne sopivat ajorytmiin huonosti. Ruotsin ja
Baltian välillä täytyykin valita sen perusteella
mihin on menossa. Italiaan Venezian seutuville on lähes sama matka kumpaakin
kautta. Ruotsin kautta lauttoihin menee
enemmän rahaa mutta tiet ovat parempia.
Vaikkapa Kreikkaan Itä-Euroopan reitti
oikaiseekin jo sitten selvästi. Tallinnasta
Thessalonikiin on matkaa ainoastaan hieman
yli 2700 km. Vastaavasti Espanjaan ei
mielestäni ole järkeä ajaa sitä kautta. Tallinnaan
menee lauttoja niin usein että jokainen
löytää niistä mieleisensä vuoron.
Itse olemme suosineet niitä yhtiöitä, jotka
maksavat veronsa Pohjoismaihin. Ruotsin
kautta ajettaessa on suosituin reitti Keski-Eurooppaan mennä ensin Helsingborgista
Helsingöriin. Sieltä ajetaan Tanskan Rödby
Havniin josta lautalla Saksan Putgardeniin.
Lauttoja näillä väleillä kulkee niin tiheään
että paikkavarausta ei tarvita. Tästä sitten
baana aukeaakin ja Eurooppa on edessäsi.
Käyttämällä Kattegatin ja Iso-Beltin siltoja
matkaa tulee tuntuvasti enemmän ja
siltamaksuihin menee suunnilleen sama
raha kuin lauttoihin. Lauttamatkan aikana
tulee taukokin pidettyä ja matka etenee
samalla. Ensikertalaiselle voi olla mukavaa
tulla pois toista reittiä, niin tulee samalla
matkalla nähtyä molemmat vaihtoehdot. Ruotsin Trelleborgista on suora lauttayhteys
Saksaan Rostockiin ja Sasnitziin, mutta
tällöin lauttapaikka kannattaa varata jo
Suomesta. Vastaavasti Göteborgista on
yhteys Tanskan Fredrikshavniin ja Varbergista
Grenåhon. Nämähän sijaitsevat Jyllannin
niemimaalla joten muita lauttoja ei
sitten enää tule. Jatkolauttojen hintoihin
kannattaa tutustu netissä sillä lipun hintaan
vaikuttaa huomattavasti matkan ajankohdan
lisäksi kellonaika. Ruotsin ja Tanskan
mantereen välillä yölautat ovat yleensä
selvästi edullisempia. Vastaavasti pitkillä
lauttaväleillä yölautat ovat yleensä kalliimpia
ja hytti pakollinen. Jos viitsii matkustaa
hieman epämukavasti, säästää sillä selvää
rahaa. En missään nimessä sano, että
suoraan Saksaan meneviä lauttoja ei pidä
käyttää, mutta tiedän että monen karavaanariperheen
matkasuunnitelmat ovat tyssänneet
lipun hintaan. Kun hintaa on tiedusteltu
ei muita vaihtoehtoja ole järkytyksen
jälkeen enää selvitetty. Ennen kuin alkaa
tutkia hintoja tulee tietää yhdistelmän
kokonaispituus ja korkeus. Pohjoismaiden
ulkopuolella hinta määräytyy yleensä autolle
ja vaunulle erikseen niiden pituuksien mukaan. Mitoissa ei kannata yrittää huijata,
sillä on varsin noloa kärähtää laiturilla
ja alkaa kaivaa kuvetta. Pahimmassa tapauksessa
voi jäädä rantaan jos lautta on
buukattu aivan täyteen eikä uutta paikkaa
voida osoittaa. Varsinkin korkeuden osalta
tämä on varsin todennäköistä, koska
tietokone tekee autokannesta lastauskartan,
jossa ajoneuvot sijoitetaan tilan kannalta
optimaalisimmin. Hintoja kannattaa vertailla internetissä ja valita mieluisin ja
kukkarolleen sopivin vaihtoehto. Sitä kautta
myös varausten teko ja lippujen maksaminen
hoituu nykyään mukavasti. Olen
lukuisia kertoja maksanut lippuja verkossa
myös Italialaisille varustamoille ja aina
olen niillä laivaan päässyt. Netistä löytyy
myös ulkomaisia varauskeskuksia joiden
kautta hoituvat melkein kaikkien laivayhtiöiden
lippujen varaukset. Niistä osalla on
jopa sivutkin valittavissa suomen kielellä,
joten homma ei edellytä edes kielitaitoa.
Kannattaa muistaa että lautalle ajettaessa
kaasulaitteet tulee sulkea eikä jääkaappia
varten saa sähköä, kuin harvoin.
Jääkaappi pysyy kylmänä kuitenkin muutaman
tunnin ajan, kunhan sitä ei avaa juuri
ennen sammuttamista. Ulkomaisilla lautoilla
asiasta ei yleensä juuri huomautella,
mutta kaasupullot tulee ehdottomasti sulkea
oman ja muiden turvallisuuden vuoksi.
On mahdollista, että jossakin autossa
vaikka vuotaa polttoainetankki ja bensiini
kaasuuntuu. Tällöin syntynyt kaasu
voi syttyä jääkaapin liekistä. Suuronnettomuuden
ainekset ovat silloin koossa, sillä jos autokansi syttyy, on tilanne todella katastrofaalinen.
Joskus lautan rampissa on
niin jyrkkä kulma että yhdistelmä on ajettava
lautalle ja siltä ulos vinottain jotta vaunun
takakulmat eivät osu ramppiin. Ongelmia
ei yleensä pohjoismaisissa satamissa
ole, johtuen pienemmästä vuorovesi ilmiöstä.
Myöskin uudempien lauttojen rampit
ovat yleensä riittävän pitkiä tasaamaan
korkeuseroa lautan ja laiturin välillä. Tässä
ei myöskään kannata luottaa pelkästään
miehistön näyttämiin merkkeihin, sillä olen
itsekin kaksi kertaa vaurioittanut vaunun
takatassuja Bastian satamassa Korsikalla.
Tässä voi käyttää tiukan paikan tullen
apuna mukana olevia klapeja, jos muu ei
auta. Tämä sama asia kannatta huomioida
myös asuntoauton kanssa, mikäli peräylitys
on pitkä. Vähänkään pidemmän lauttamatkan
ajaksi kannattaa laskea vaunun
nokkapyörä ja keventää vaunun autolle
aiheuttamaa kuormitusta hieman matkan
ajaksi sekä kytkeä vaunun seisontajarru.
Jos tiedossa on erittäin myrskyinen merimatka,
kannattaa jopa tassutkin laskea
alas. Satamaan tulee tulla myös riittävän
ajoissa, sillä monesti matkailuajoneuvon
kanssa tulevilta edellytetään aikaisempaa
tsekkausta kuin pelkän auton kanssa. On myös hyvä huomioida, että Tanskan salmien
lautoilla voi joutua odottamaan lautalle
pääsyä pitkäänkin. Odotimme aikoinaan
kahdeksankymmentäluvulla Helsingörissä
neljä tuntia lautalle pääsyä, vaikka
oli vasta heinäkuinen lauantaiaamu. Siinä
rupesi sitten hiki tulemaan kun ajoimme
lautalta ulos Ruotsin puolella, eikä aikaa
Helsingin lautan lähtöön ollut kuin reilut kuusi tuntia ja vaunu perässä… Tuohon
aikaanhan ei matkasta ollut moottoritietäkään
kuin pieni osa… Varsinkin pidempiä
lauttavälejä varten kannattaa pitää mukana
sopiva kassi tai laukku johon voi pakata
laivamatkan aikana tarvittavia tavaroita.
Siinä ne on helppo kantaa hyttiin, sillä
matkan aikanahan niitä ei pääse autokannelta
hakemaan. Itse pidämme mukana
myös 12 voltin kylmälaukkua ja muuntajaa
jos on tiedossa pitkä lauttaväli ilman
sähköä vaunun jääkaapille. Sinne voi laittaa
jääkaapissa olevat rasvat ja muut sinne
jääneet elintarvikkeet jotta ne säilyvät
pilaantumatta.
Tiemaksut
Moottoritiemaksujen keräämisessä on eri
maissa erilaisia systeemejä. Tsekissä, Slovakiassa,
Sveitsissä, Itävallassa, Sloveniassa
ja Unkarissa on käytössä moottoritietarra
alle 3,5 tonnin painoisille autoille perävaunun
kanssa tai ilman. Unkarissa on
lisäksi myös erikseen maksettavia tietulleja.
Useimmissa maissa lyhin aika mille
tarran saa on kymmenen päivää. Sveitsissä
pitää maksaa koko vuosi ja lisäksi autoon
ja vaunuun pitää kumpaankin hankkia
oma tarra. Puolassa on raskaille ajoneuvoille
paikannukseen perustuva systeemi
ja se koskee myös yli 3,5 tonnin painoisia
yhdistelmiä. Tiemaksu menee moottoriteiden
lisäksi myös moottoriliikenneteillä.
Maksun suuruuteen kilometriltä vaikuttaa
auton päästöt. Rajalta ja suuremmilta
huoltoasemilta saa n. 30€ panttia vastaan
ns. via Boxin ja järjestelmään voi ladata
tarvittavan summan rahaa. Jos laitetta
ei palauta tulee kotiin aikanaan paperi,
josta ilmenee paljonko rahaa on vielä
järjestelmässä taikka vastaavasti lasku.
Laitetta vastaanotettaessa tehdään kirjallinen
sopimus ja henkilöllisyys varmistetaan
passista. Lisätietoa löytyy osoitteesta
www.viatoll.pl. Sama systeemi on
yli 3,5 tonnin painoisille autoille käytössä esimerkiksi Itävallassa ja Sloveniassa raskaat
ajoneuvot maksavat moottoritiemaksun
maksukopilla ja tarralliset ajavat toista
kaistaa ohi. Ranskassa, Italiassa, Espanjassa,
Kreikassa, Serbiassa, Makedoniassa
Turkissa, Kroatiassa ja Portugalissa
maksu maksetaan maksukopilla ajetun
matkan mukaan. Sama systeemi on käytössä
Puolassa alle 3,5 tonnin painoisille
ajoneuvoille ja yhdistelmille muutamalla
harvalla moottoritiellä. Kaupunkien lähellä
on monesti myös pistemaksuja, joita
ennen maksetaan pitkä osuus pois. Italiassa
pääsee nykyään pohjoisrajalta etelään
yhdellä maksulla. Käytäntö on kaikkialla
se, että jos on hävittänyt sisäänajoportilta
otetun kupongin, veloitetaan maksu
pisimmän mahdollisen matkan mukaan.
Moottoritiemaksujen lisäksi peritään monin
paikoin erilaisia tunneli, solatie taikka siltamaksuja
varsinkin Alpeilla. Ilman vaadittua
tarraa tai boxia ei kannata yrittää missään,
sillä sakko on monessa maassa jopa
tuhannen euron suuruinen. Useimpien
tarran vaativien maiden rajoilla on tiet merkitty
moottoriliikenneteiksi, vaikka ne olisivat
millaisia kinttupolkuja, jotta ilman tarraa
ei pääse maahan tai sieltä pois. Tällöin
maasta poistuttaessa voidaan tarkastaa
että tarra on todella hankittu. Montenegro perii rajalla 10€ suuruisen ekomaksun
ja samantapainen systeemi on käytössä
Bulgariassa ja Romaniassa. Norjassa on
paljon tunnelimaksuja sekä pistemaksuja
ennen kaupunkeja. Tanskassa sillat maksavat
suunnilleen saman, kuin mahdollisesti
vaihtoehtoinen lauttayhteys. Tarrojen
käyttöä myös todella valvotaan tehokkaasti,
sillä valvonta on esim. Itävallassa
automaattista. Poliisi valvovat myös niiden
käyttöä ollessanne pysähtyneenä vaikkapa
rastipaikalle. Kannattaa seurata opastuksia
maiden rajoilla ja jos on vähänkin
epävarma niin parempi kysyä kuin katua.
Matka Italian ja Slovenian rajalta Salernoon
Napolin eteläpuolelle maksoi kesällä
2012 autolta ja vaunulta 90€. Ranskassa
maksut ovat kutakuinkin samaa luokkaa.
Useimmissa maissa lyhimpien tarrojen
hinnat ovat tuollaiset 8-15€. Karkeasti
tiemaksuihin kannattaa varata Etelä-Euroopan
reissulla tuollaiset 250€. Saksassa
tarvitsee monien kaupunkien keskustoja
varten päästötarran. Sen väri kertoo päästöluokan ja minkä väriselle sektorille
autolla voi ajaa Tarroja on kolmea väriä.
Punainen on eniten saastuttaville vanhoille
autoille, keltainen vähemmän ja vihreä
vähiten saastuttaville. Valtaosa autoista
saa vihreän tarran. Jos liikennemerkissä
edellytetään keltaista tarraa, saa siitä ajaa
myös autoilla, joissa on vihreä tarra. Tarra
maksaa vain muutaman euron ja se on
voimassa koko auton iän. Tarran saa tilattua
etukäteen internetistä tai sen voi ostaa
katsastustoimipaikoista tai useimmilta korjaamoilta.
Jos on vain ajamassa maan läpi,
ei sitä tietenkään tarvitse hankkia.
Liikenteestä
Jos jotakuta arveluttaa vieraiden maiden liikennekulttuurit, niin ei syytä huoleen. Jos
on selvinnyt Pohjolan tuiskuissa ja pakkasissa,
selviää varmasti myös muutaman
viikon Euroopan turneesta. Myöskin erot
eri maiden liikennekulttuureissa ovat kaiken
aikaa tasoittuneet johtuen lisääntyneestä
valvonnasta ja samankaltaistuneista
liikennesäännöistä. Muutamat perusasiat
kannattaa kuitenkin pitää mielessä.
Tärkeintä niin kotimaassa kuin muuallakin
on keskittyä omaan ajamiseen, eikä
provosoitua toisten ajamisesta. Varsinkin
Itä-Euroopassa kannattaa niin takaa tulevaa,
kuin vastaan tulevaakin liikennettä
seurata tarkasti. Ohittamaan lähtevä ajoneuvo
monesti olettaa myös vastaantulijan
väistävän oikealle ja mahdollistavan
kolme rinnan ohituksen. Tämäkin on nykyään
vähentynyt, mutta kannattaa olla tarkkana.
Nopeusvalvontaa on nykyään paljon
lähes kaikissa maissa, ja sakot tulee yleensä
maksaa heti. Tässä ei äkillinen kielitaidottomuus
auta, sillä poliisi voi takavarikoida
passin ja pyytää tulemaan asemalle
kunhan sinne on saatu hankituksi tulkki.
Varsinkin Saksan moottoriteillä ajetaan edelleen todella kovaa silloin kuin liikenne
sen sallii ja nopeus on vapaa. Ennen
kuin lähtee vaihtamaan kaistaa ohittamista
varten täytyy peiliin katsoa sen verran
kauan, että pystyy arvioimaan takaa tulevan
ajoneuvon nopeuden. Pahimmillaan
takaa tulevalla voi olla kolminkertainen nopeus
vaunuyhdistelmään verrattuna. Joten
ennen matkaa kannattaa hankkia kunnolliset
peilit! Vaikka nopeusrajoitukset muiden
eri Euroopan maiden kesken moottoriteillä
vaihtelevat 120km/h. ja 130 km/h. välillä,
ei sitä aina uskoisi ihmisten matkanopeuksista
varsinkaan Ranskassa. Kohteliaana
tapana on antaa tilaa rampilta tulevalle, ja se käy vaunun kanssa helpoimmin kaasua nostamalla.
Tämän johdosta myös moottoritielle pääsee sisään mukavasti.
Huomioitavaa on että kolmikaistaisilla osuuksilla vaunuyhdistelmä
saa käyttää vain kahta oikeanpuoleisinta kaistaa. Ohituskiellot
jotka on merkitty kuorma-autoille, koskevat myös vaunuyhdistelmää.
Näitä ohituskieltoja on varsinkin ylä- ja alamäissä
ja niitä valvotaan tehokkaasti. Jos liikenne pysähtyy äkillisesti
kytkee jonon viimeinen ajoneuvo aina hätävilkut, jotta jo kaukaa
näkee että jono seisoo tai etenee hyvin hiljaa. Tällaisen ns.
STAUN tapahtuessa mahdollisia hälytysajoneuvoja varten tehdään
kaistojen väliin kuja. Kolmikaistaisilla osuuksilla tämä kuja
tehdään toisen ja kolmannen kaistan väliin. Jos liikenne pysähtyy
kokonaan kannattaa moottori sammuttaa ja odottaa rauhassa
kuten paikallisetkin tekevät, suuren STAUN purkamiseen
saattaa mennä useita tunteja. Tämän varalta täytyy aina jos on
menossa Keski- tai Etelä-Euroopassa autolautalle, jättää muutama
tunti vara-aikaa. Jätimme kerran aikaa varalle tämän vuoksi
kolmisen tuntia, mutta lauttaan ehtiminen oli lopulta kiinni minuuteista.
Auton rikkoutumisen varalta on moottoriteillä hätäpuhelimia
joiden kautta saa tarvittaessa järjestettyä hinausapua.
Puheluun vastaaja näkee mistä paikasta soitetaan, joten homma
hoituu kätevästi. Jos matkalla ylitetään vuoristoja pienempiä
teitä käyttäen, on syytä varmistua ennakkoon mikä on nousuprosentti
ennen tielle menoa. Monet jyrkät tiet ovat myös kiellettyjä
vaunuyhdistelmiltä. Nyrkkisääntönä voi pitää että tuollaiset
12% vielä menee kohtuudella ylös. Varsinkin etuvetoisella
vetoautolla märkä tienpinta on riski koska vetävät pyörät alkavat sutia helposti varsinkin suuremman vaunun kanssa. Olen kyllä
ajanut 20% nousujakin etuvetoisella, mutta liikkeelle siitä ei
enää pääse. Alpeilla mäkeä ylös tulevalla on etuajo-oikeus juuri
tämän takia. Nykyisin ei moottorin lämpiäminen vuoristossa ole
enää ongelma, jos auto vain on kunnossa. Jos moottori kuitenkin
alkaa lämmitä, kannattaa ilmastointi sammuttaa ja kääntää
lämmityslaite täysille jotta kenno toimii lisäjäähdyttimenä ja pysähtyä
kun siihen on mahdollisuus. Tällöin moottori tulee jättää
käyntiin jotta se saa jäähtyä. Muutoinkin kannattaa moottorin
lämpöjen antaa tasaantua ennen sammuttamista raskaan ajon
jälkeen. Vuoristotietä alas tultaessa kannattaa antaa moottorin
jarruttaa, jotta jarrut eivät kuumene liikaa. Jos se ei riitä, niin lyhyitä
tehokkaita jarrutuksia! Vaunun kanssa kannattaa aina mutkasta
ulos tultaessa vetäistä vaunua sen verran, että työntöjarrut
aukeavat ja pääsevät hetkeksi jäähtymään.
Ennen matkaan lähtöä kannatta miettiä mitä tavaraa todella mukana tarvitaan, sillä matkailuajoneuvoon kertyy helposti huomattava ylikuorma. Poliisit näet punnitsevat matkailuajoneuvoja tien päällä ja pahimmassa tapauksessa tavaraa joutuu heittämään pois ennen kuin matkaa saa jatkaa. Myös aisapainoja valvotaan jotta ne eivät ylitä autonvalmistajan sallimaa. Olen itse kerran joutunut Saksassa vaakaan vaunun kanssa jolloin ylipainoa oli 170kg. Tuolloin selvisin huomautuksella ja sain jatkaa matkaa vesitankin ja kemssan tyhjennyksen jälkeen. Silloiseen vaunuuni olin muutoskatsastuttanut sata kiloa lisää kuormitusta jo uutena. Autoonkaan tavaraa ei aina voi siirtää, koska auton kuormitus on monesti täynnä aisapainosta ja ihmisistä.
Se millaisia päivämatkoja jaksaa ajaa on hyvin henkilökohtaista. Jollekin on viisisataa 500 km jo paljon, kun taas toinen ajaa reilusti yli 1000 km. Tärkeintä on kuitenkin tunnistaa väsymys ja pitää taukoja riittävän usein.
Autoa ja vaunua varten tulee hankkia vakuutusyhtiöltä ns. vihreä kortti joka todistaa liikennevakuutuksen olemassaolon. Mahdollisen liikennevahingon tapahduttua tulee kirjata kaikki tiedot huolellisesti ylös ja käyttää kansainvälistä vahinkoilmoituskaavaketta jos vahinko on sen verran pieni että poliisin kutsuminen paikalle ei ole tarpeellista. Paikalta on hyvä ottaa myös valokuva ja tiedot mahdollisista todistajista. Jos syyllisyys on vähänkään epäselvä kannattaa kutsua poliisi. Kansainvälistä ajokorttia ei nykyään juuri tarvitse kuin Turkissa. Moniin Balkanin ja Itä-Euroopan maihin sitä kuitenkin suositellaan. Jos ajoneuvo on jonkun muun nimissä tarvitaan omistajalta valtakirja sen viemiseksi ulkomaille. Sama koskee myös rahoitusyhtiön ajoneuvoa, mutta tullissa sitä ei kysytä, kunhan oma nimi näkyy rekisteriotteessa haltiana.
Kimmo Oinas